ksenia galiaeva

In het project ‘Unreal Estate’ onderzoekt Ksenia Galiaeva hoe herinneringen beïnvloed en gestuurd kunnen worden. Ze doet dit aan de hand van vakantiefoto’s die zij al zestien jaar maakt van haar ouders, meestal in de setting van hun paradijselijke zomerhuis in Rusland. Hoewel de situaties niet in scene zijn gezet, kiest ze voor bepaald soort momenten, waardoor ze afstand kan nemen en ruimte kan laten voor interpretatie. Haar ouders worden fictieve personages waarop Ksenia Galiaeva veel van haar ideeën en interesses kan projecteren. Zelf noemt ze haar werk autobiografische fictie, een manier om haar eigen levensverhaal vorm te geven.

In BRADWOLFF PROJECTS toont zij een installatie van fotografische beelden waarbinnen ze een nieuwe ordening brengt van ouder en nieuw werk. Een begeleidende publicatie; een krantje met essays, geeft inzicht in de associatieve verhalen en de ontwikkeling van persoonlijke metaforen. Het resultaat is een beeldend ‘personal essay’, met een mix van media en verhaaltechnieken.

De tentoonstelling ‘Unreal Estate 1’ is de eerste in een reeks van exposities van Ksenia Galiaeva onder deze verzamelnaam. Het ‘Unreal Estate’ project bestaat uit het autonome ‘Zomerhuis’ werk, haar autobiografische fictie en een publicatie.

Ksenia Galiaeva [1976, Pskov, RU] studeerde aan de Akademie voor Kunst en Vormgeving te Den Bosch en aan de Post St. Joost te Breda. Ze exposeert regelmatig in binnen- en buitenland en wordt vertegenwoordigd door Ellen de Bruijne Projects in Amsterdam. Galiaeva is als docent verbonden aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam. Ze woont en werkt in Amsterdam en Antwerpen.

Alex de Vries, tussen 1997-2001 directeur van de Akademie voor Kunst en Vormgeving Den Bosch, werkt als onafhankelijk auteur en curator. In 1979 richtte hij samen met Arjen Kok en Rob Smolders het tijdschrift Metropolis M op. De Vries vervult verschillende adviesfuncties en is mede-eigenaar van Stern / Den Hartog & De Vries, een communicatiebureau annex uitgeverij voor kunst en cultuur.

Randprogramma

Gedurende de tentoonstelling worden twee thematische diners georganiseerd in samenwerking met Charlotte Koopman [Otark, een voedselcollectief in Antwerpen. De lezingen worden gereflecteerd in het menu. Vrijdag 31 oktober vanaf 18.30 uur ‘After 8’ looking in the dark and the role of doubt in perception Vrijdag 7 november vanaf 18.30 uur ‘Mouse in Summerhouse’ personal metaphors and their holding capacity.

persbericht

uitnodiging