janice mcnab

Met de tentoonstelling UNDONE presenteert de Schotse kunstenaar Janice McNab schilderijen uit haar series The Ice Cream en DIY (Do It Yourself). McNab gebruikt in haar olieverf schilderijen de stijlfiguur van de ‘gedaante’. De vormen suggereren personages, maar zijn eigenlijk beelden van smeltend ijs of onderdelen van huishoudelijk afval. Dit bewegen tussen de figuur en het stilleven, tussen onderwerpen en objecten, geeft McNab – als vrouwelijk kunstenaar – de mogelijkheid om beelden te produceren die duiden op een ervaring van de innerlijke wereld en die tegelijk kritiek leveren op de volharding van onze populaire beeldcultuur om de vrouwelijke ervaring te infantiliseren en hun lichamelijkheid te objectiveren.

De speelse, kinderlijke vormen staan op gespannen voet met McNabs klassieke verftechnieken en de historische, ‘schilderachtige’ verwijzingen die aanwezig zijn in veel van haar schilderijen, ingebed in het verleidelijke ijs en de toevallige modellen. De vloeiende dubbelzinnigheden die door dit oeuvre lopen, geven de kunstenaar de mogelijkheid om te onderzoeken wat de theoreticus Barbara Creed het monsterlijk-vrouwelijke noemt. Het gaat hierbij om de beeldcodes van de lichamelijke ervaring van vrouwen in deze wereld die geen deel uitmaken van de ‘geaccepteerde modellen van vrouwelijkheid’. McNab legt het zelf als volgt uit: “Mijn figuren worden lukraak samengesteld uit tijdelijke en huiselijke materialen, vaak ijs. Ze worden geschilderd terwijl ze wegsmelten of uit elkaar vallen. Door middel van veranderingen in schaal en focus, hoop ik bepaalde culturele interpretaties die verbonden zijn aan het decoratieve, aan het ambacht, aan de huiselijke ruimte en de plaats die het spel inneemt in het vormen van levens, te ‘versnellen’; en om deze interpretaties te verplaatsen naar een andere reeks waarden door de handeling van het schilderen. Het monsterlijk-vrouwelijke wordt uitgedrukt door mijn figuren, ze druipen, zijn gehavend, vallen uit elkaar. Ze dragen diamanten gemaakt van plakband, lichamen ontdaan van eitjes.”

Janice McNab woont en werkt in Amsterdam. In 2014 begon ze haar praktijkgerichte promotie onderzoek over de persoonlijke ervaring van het ouder worden en de historische voorstellingen daarvan in de beeldende kunst aan de Amsterdamse School voor Culturele Analyse, Universiteit van Amsterdam. Ze studeerde beeldende kunst aan zowel Edinburgh College of Art als de Glasgow School of Art (MFA 1997), en doceert momenteel aan de Gerrit Rietveld Academie, Amsterdam; De Koninklijke Academie in Den Haag en het Piet Zwart Instituut, Rotterdam. Ze heeft internationaal tentoongesteld, waaronder in Museum Essl, Wenen, de Bi├źnnale in Praag, Kunsthaus Baselland, Basel, De Vleeshal, Middelburg, BAK, Basis voor Actuele kunst, Utrecht, Tramway, Glasgow, Diehl, Berlijn, en met doggerfisher, Edinburgh.

Begeleidende tekst UNDONE Janice McNab

Openingspraatje Saskia Monshouwer

Publiek programma:

Art Salon – Dinsdag 2 juni 19.00 – 21.00 uur
Janice McNab in gesprek met Dr. Miriam van Rijsingen [UvA], kunsthistorica, geïnteresseerd in nieuw materialisme, belichaming en representatieve theorie; en Dr. Sher Doruff [Gerrit Rietveld Academie] specialist in artistiek onderzoek.

Art Dinner – Zondag 7 juni 18.00 – 21.30 uur
Mirjam Westen, conservator Museum Arnhem, criticus en redacteur in de hedendaagse kunst, in gesprek met Janice McNab. Meer informatie en rsvp info@burobradwolff.nl

persbericht

uitnodiging