natasha taylor

Natasha Taylor’s tentoonstelling ‘In Communication With Others’ focust op signalerend geluid als een extensie van de menselijke stem. Taylor heeft een grote fascinatie voor de menselijke stem en zijn overdrachtelijke mogelijkheden. De stem is een van de essentiële dingen die ons menselijk maakt; het is een van de oudste manieren om onze gedachten kenbaar te maken en te delen met anderen. Lang werd ons erfgoed op basis van een mondelinge traditie gedeeld. Als gevolg van relatief recente technologische uitvindingen zoals de drukpers en opname apparatuur zijn we voor onze informatieoverdracht niet meer alleen afhankelijk van de stem. In feite is de stem nu zo alomtegenwoordig dat we vaak niet beseffen hoe onlosmakelijk verweven het is met ons bestaan en hoe we het vormen en het gevormd wordt door onze dagelijkse ervaring.

Signalerend geluid communiceert een boodschap die wij via ons gehoor kunnen ontcijferen. Het tikkend geluid van de verkeerslichten bij een zebrapad bijvoorbeeld, geeft aan dat het veilig is om over te steken. Hoe worden deze geluiden ingezet en met wat voor doel? De oorsprong hiervan is in Taylor’s beleving dat ze een grote groep in een korte tijd kunnen informeren, de apparaten zijn hier veel effectiever dan de menselijke stem die zo zijn beperkingen heeft (volume, taalbarrières, overbelasting). Dit gegeven gaat Natasha Taylor tijdens haar locatie specifieke werkperiode bij Bradwolff Projects van 1 t/m 27 juli onder de aandacht brengen. Zij doet dit in samenwerking met kunsthistoricus en gastcurator Hester Jenkins.

Natasha Taylor is afgestudeerd aan de Academie voor Popcultuur in Leeuwarden in 2010 en heeft uiteenlopende projecten uitgevoerd in samenwerking met instellingen als het Fries Museum, Museum Dr8888, NP3.tmp & Sign. Haar projecten zijn vooral gericht op geluid en culturele codes. Naast haar artistieke inspanningen werkt ze op projectbasis als geluidskunstdocent aan de Academie Minerva Hanzehogeschool Groningen. Verder heeft ze diverse radioprojecten geleid zoals Radio MOBi en Incubate Open Source Radio, waarbij zij de mogelijkheden van radio verkent als een ’transmittal’ medium.

Kunsthistoricus Hester Jenkins werkt als hoofd educatie en projecten bij Museum Dr8888 en organiseerde daar onder andere de manifestatie De Parade der Anderen, het DADAFilm Lab, de expositie HHHH in Dr8888 en de filosofische Salon voor de Radicale Middelmatigheid. Jenkins is in het bijzonder geÏnteresseerd om het onderzoekende aspect in het artistieke proces zichtbaar te maken en in de verbreding van de kunstervaring door de minder gebruikelijke zintuigen te activeren. Geluidskunst is daar bij uitstek voor geschikt. Als onafhankelijk curator organiseerde zij o.a. de tentoonstelling The Dweller – visiting the work of Raoul Dohmen.

persbericht

uitnodiging